Τετάρτη 2 Ιουνίου 2010

Σκάκι στην όπερα.

Ο Paul Morphy (1837-1884) ήταν στην εποχή του, αναμφίβολα, ο πιο ισχυρός παίκτης στον κόσμο. Δικηγόρος στο επάγγελμα, πήρε το πτυχίο του μόλις σε ηλικία 20 ετών. Καθότι εκείνη την εποχή σε τόσο μικρή ηλικία δεν επιτρεπόταν να ασκήσει την δικηγορία, για να γεμίσει τον ελεύθερο χρόνο του το έριξε στο σκάκι, όπου στην κυριολεξία διέπρεψε συντρίβοντας όποιον άτυχο κάθησε απέναντι του.

Η πιο διάσημη παρτίδα του που σώζεται έως σήμερα είναι η περίφημη "παρτίδα της όπερας" (the opera game) γνωστή και ως η "σφαγή της όπερας (opera house massacre) που αποτελεί ένα από τα κλασσικά σκακιστικά αριστουργήματα. Παίχτηκε κατά την διάρκεια του διαλείμματος μιας παράστασης, που ο φιλότεχνος Morphy είχε πάει να παρακολουθήσει. Για κακή του τύχη δυο ευγενείς τον αναγνώρισαν και τον πίεσαν να ερθει στο ιδιωτικό τους θυρωρείο για να παίξει μια παρτίδα μαζί τους. Ο Μοrphy φυσικά το τελευταίο που ήθελε να κάνει εκείνη την ώρα ήταν να ρίχνει σκακιστικές φάπες στους δύο αριστοκράτες...παρόλα αυτά καθότι ήταν πολύ ευγενικός και ντροπαλός δεν μπορούσε να αρνηθεί. Η παρτίδα ήταν σύντομη και βιαίη...αλλά τουλάχιστον ο γερμανός δούκας Karl of Brunswick και ο γάλλος αριστοκράτης Count Isouard κερδίσαν μια θέση στην σκακιστική ιστορία!

Λευκά: Paul Morphy

Μαύρα: Duke Karl of Brunswick, Count Isouard

(Για όσους δεν έχουν οικειότητα με την σκακιστική γραφή: Ν=ίππος, Β=Αξιωματικός, R=Πύργος, Q=Βασίλισσα, K=Βασιλιάς, για περισσότερες λεπτομέρειες εδώ: en.wikipedia.org/wiki/Algebraic_chess_notation)


1. e4 e5

2. Nf3 d6

3. d4 Bg4

(διάγραμμα)


















Τα μαύρα επέλεξαν την άμυνα Φιλιντορ, μια σταθερή συνέχεια αλλά κάπως παθητική. Δυστυχώς όμως η κίνηση Bg4 είναι αδύνατη. Αν κάποιος θέλει να παίξει την Φιλιντορ ας προτιμήσει καλύτερα το 3....d5xe4

4. dxe5 Bxf3

5. Qxf3 dxe5

6. Bc4 Nf6

7. Qb3 (διάγραμμα)


















Προσοχή εδώ αυτή η διπλή απειλή (b7 και f7) συναντάται πολύ συχνά στην πράξη. Τα μάτια σας ανοιχτα!

7. ........Qe7

8. Nc3 c6

Σε αυτό το σημείο ο Morphy μπορούσε να κερδίσει εύκολα ένα πιόνι...αλλά προτίμησε να αναπτύξει ένα ακόμα κομμάτι (τον ίππο στο c3).

9. Bg5 b5 (διάγραμμα)



















Οι περισσότεροι προπονητές σκακιού χρησιμοποιούν αυτή την παρτίδα για να δείξουν στους μαθητές τους την σημασία της γρήγορης ανάπτυξης των κομματιών. Δείτε λίγο την θέση, ο λευκός έχει αναπτύξει όλα του τα ελαφρά κομμάτια (πάντα αυτά αναπτύσουμε πρώτα στην αρχη της παρτίδας), ενώ ο μαύρος δεν έχει αναπτύξει σχεδόν τίποτα. Στην ουσία ο λευκός έχει μεγάλο στρατηγικό πλεονέκτημα μέχρι στιγμής, αλλά είναι πολύ σημαντικό να το αξιοποιήσει. Νομίζω ο Νίτσε ήταν αυτός που έγραφε ότι αν η δύναμη δεν ασκείται τότε εξασθενίζει...Εφαρμόζει τέλεια στο σκάκι. Αν έχετε κάποιο στρατηγικό πλεονέκτημα ΠΡΕΠΕΙ να περάσετε σε δυναμική επίθεση, αλλιώς θα το χάσετε.


10. Nxb5! cxb5

11. Bxb5+ Nbd7

12. 0-0-0 (διάγραμμα)



















12. ....Rd8

Και εδώ αρχίζουν τα όργανα. Ο λευκός επιτίθεται δίχως έλεος.

13. Rxd7 Rxd7

14. Rd1 Qe6

15. Bxd7+ Nxd7 (διάγραμμα)



















O μαύρος με την κίνηση 14....Qe6 προσπαθησε να αλλάξει βασίλισσες. Αμ, δε...να του κάνει την χάρη ο Morphy! Να θυμάστε ότι οι αλλαγές (δηλαδή οι απλοποιήσεις) πάντα είναι υπερ του αμυνόμενου, άρα όταν είμαστε σε επίθεση πρέπει να τις αποφεύγουμε και τούμπαλιν. Το τέλος είναι πολύ θεαματικό, ας το δούμε σε αργή κίνηση!

16. Qb8+! (διάγραμμα)



















Ποιήση!

16. ... Nxb8

17. Rd8# (διάγραμμα)


















Του λευκού του έχουν απομείνει μόνο δύο κομμάτια, όμως είναι υπεραρκετά! Εξαίσιο τέλος και ο Morphy ήταν ελεύθερος να παρακολουθήσει την παράσταση!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου