Τρίτη 11 Μαΐου 2010

Τέρατα των πόλεων!

Στη γειτονιά μου μένει ένας ελαφρώς σαλεμένος γλύπτης. Μεσήλικας, κακοντυμένος, με ποταμίσια γένια σαν του Αϊ Βασίλη όζει ιδιορρυθμίας από μίλια μακριά. Μια φορά στεκόταν στην άκρη του δρόμου και προσπαθούσε να τον διασχίσει. Μάταιο, διότι η κίνηση ήταν ατελείωτη και ουδείς οδηγός σταμάταγε για να περάσουν οι πεζοί. Κάποια στιγμή, απελπίζεται, πετάγεται στη μέση του δρόμου, αναγκάζοντας τα αυτοκίνητα να φρενάρουν και φωνάζει μαινόμενος:

-Τέεεεεεεεεερατα των πόλεων!!!!!!

Μια κοπελίτσα που οδηγούσε ένα ασημί οπελ κοίταζε σαστισμένη τον μουρλό γενειοφόρο που φώναζε στη μέση του δρόμου. Όσοι τον γνωρίζαμε δεν μπορούσαμε να συγκρατήσουμε τα γέλια μας.

Αλήθεια όμως, τι εκπληκτική παρομοίωση! Τέρατα των πόλεων! Το δίχως άλλο, αν μια μηχανή του χρόνου μετάφερε έναν άνθρωπο του μεσαίωνα ή της αρχαιότητας στο σήμερα, κάπως έτσι θα περιέγραφε αυτό το τεράστιο μεταλλικό πλάσμα, με τα δύο γουρλωτά μάτια που βρυχάται απειλητικά και εκσφενδονίζει μαύρους καπνούς από την ουρά του.

Δεν είμαι τεχνοφοβικός, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι το αυτοκίνητο είναι μια από τις μεγαλύτερες ανθρώπινες εφευρέσεις και ακόμα πιο σημαντικό είναι ότι η εκπληκτική αυτή εφεύρεση έγινε προσιτή στον περισσότερο κόσμο, πολλαπλασιάζοντας τις μεταφορικές μας δυνατότητες. Άλλο αυτό όμως και άλλο το πως χρησιμοποιείται στις σύγχρονες μεγαλουπόλεις. Κακά τα ψέμματα, εδώ έχουμε να κάνουμε με κάτι αφύσικο και παράλογο. Έχω παρατηρήσει ανθρώπους που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο για να πάνε μέχρι το περίπτερο ή το ψιλικατζίδικο που απέχει 500 μέτρα από το σπίτι τους. Η υπερβολή αυτή έχει ανυπολόγιστες συνέπειες: ατμοσφαιρική ρύπανση, χρηματικό κόστος, ηχορύπανση, αύξηση των ατυχημάτων, κυκλοφοριακή συμφόρηση. Πρόκειται περί παραλογισμού.

Η κατάσταση αυτή είναι δύσκολο να συνεχιστεί. Δεν είναι μόνο περιβαντολλογικοί οι περιορισμοί, αλλά και οικονομικοί (πολλοί ισχυρίζονται ότι συνδέονται αυτοί οι δύο παράγοντες). Η τιμή της βενζίνης έχει εκτοξευθεί στα ύψη λόγω της αύξησης των φόρων και το πιο πιθανό είναι να κινηθεί ακόμα υψηλότερα λόγω της στενότητας στην προσφορά πετρελαίου, πρόβλημα το οποίο έχουν επισημάνει οι ειδικοί πολλάκις. Στην εξίσωση πρόσθεσε και την ύφεση που μειώνει ούτως ή άλλως την αγοραστική μας δύναμη και μετατρέπει σε ολοένα πιο δύσκολη την κατοχή και συντήρηση των οχημάτων και έχεις στα χέρια σου ένα δυσοίωνο μέλλον για την αυτοκίνηση (τουλάχιστον με την παρούσα μορφή της). Ούτε λόγος βέβαια ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα προσπαθήσουν να προσαρμοστούν στο νέο περιβάλλον με μικρότερα και πιο οικονομικά αυτοκίνητα και γιατί όχι με εναλλακτικά καύσιμα (πχ. υδρογόνο ή ηλεκτρική ενέργεια). Φυσικά και θα το κάνουν, όμως τέτοιες αλλαγές αφενός απαιτούν χρόνο και αφετέρου δεν είναι δυνατόν να λύσουν ολοκληρωτικά το πρόβλημα.

Μια πολύ καλή λύση που μπορεί να δράσει συμπληρωματικά για την βελτίωση των αστικών μεταφορών είναι το ποδήλατο. Τα πλεονεκτήματα του ποδηλάτου είναι πραγματικά τεράστια. Αρχικά το ποδήλατο θα συμβάλλει στη λύση του προβλήματος της υπογεννητικότητας που μαστίζει τη χώρα. Ως γνωστό αποτελεί μια τέλεια αερόβια άσκηση, οι κυρίες θα αποκτήσουν κορμάρες και τα παιδιά θα γεννιούνται αβέρτα! Τα περιβαλλοντικά οφέλη φυσικά θα είναι πολύ σημαντικά με την κατακόρυφη μείωση των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα αλλά και της διόλου ευκαταφρόνητης ηχορύπανσης. Τα οικονομικά οφέλη τα συζητήσαμε ήδη, οπότε τι άλλο θες;

Τίποτε φυσικά, παρά να αντιμετωπίσουμε την γκρίνια των γνωστών τεμπελχανάδων βενζινοκίνητων Ελληναράδων. Άντε τώρα να πείσεις τον μουστακαλή με το φραπόγαλο στη ποτηροθήκη και τον σπορ-φμ στο τέρμα, να αφήσει το γιωταχί του για να ιδρωκοπάει στις ανηφοριές. Κι όμως, λύση υπάρχει και για αυτόν! Τα ηλεκτρικά ποδήλατα. Ποδήλατο με ηλεκτροκινητήρα δηλαδή που φορτίζει όταν κάνουμε πετάλι, καθώς και στις κατηφόρες. Ένα εξαιρετικά αποτελεσματικό όχημα που συνδυάζει όλα τα πλεονεκτήματα του κλασσικού ποδηλάτου συν του ότι κινείται πιο ξεκούραστα. Όσο για το πόσο γρήγορα μπορεί να κινηθεί ένα ηλεκτρονικό ποδήλατο, τον λόγο έχει το περιοδικό Mbike: “Οι χρόνοι ήταν πολύ καλοί. Από την Καλλιδρομίου μέχρι το κέντρο της Πεύκης, μια διαδρομή 13.1 χλμ., έκανα κάτι λιγότερο από 40 λεπτά ανεβαίνοντας, από Άνω Πατήσια για κέντρο 15 λεπτά και από Μεταμόρφωση για κέντρο περίπου 30 λεπτά.»

Αν κάνεις τους χρόνους αυτός σε ώρα αιχμής με το αυτοκίνητο, σφύρα μου κλέφτικα…

Η Αθήνα το 2015!!

4 σχόλια:

  1. Εγώ θα προτιμούσα κάτι τέτοιο:

    http://farm2.static.flickr.com/1355/1363828662_44e99e45a2.jpg

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. "Τέ-ρα-τα της πολεως"ηχεί ήδη στα αυτιά μου!Μια πραγματικότητα που την αντιλαμβάνεσαι καθώς οδηγείς!Όπως μια καλή μου φίλη λέει"επιθετική η συμπεριφορά των Αθηναίων οδηγών, λες και βρίσκονται εν ώρα πολέμου κάθε στιγμή που οδηγούν!
    Οσον αφορά το παράθεμα "Αρχικά το ποδήλατο θα συμβάλλει στη λύση του προβλήματος της υπογεννητικότητας που μαστίζει τη χώρα. Ως γνωστό αποτελεί μια τέλεια αερόβια άσκηση, οι κυρίες θα αποκτήσουν κορμάρες και τα παιδιά θα γεννιούνται αβέρτα!"συμφωνώ απόλυτα!Αντί οι γυναίκες να ψάχνουν την καλύτερη κρέμα για την κυτταριτιδα ή να κάνουν power plate για να σχηματίσουν σώμα μοντέλου ας κάνουν λίγο ποδηλατάκι σε κανένα βουναλάκι απολαμβάνοντας τη φύση..θα δουν άμεσα διαφορά και στο κορμί τους και στη διάθεση τους ...ανέξοδα!
    Πόσο μάλλον στις σεξουαλικές τους σχέσεις...χιχιχι!
    Ευρυάλη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Πέρα από την έλλειψη ποδηλατοδρόμων, πώς αντιμετωπίζει κανείς το ανώμαλο του τερέν, για παράδειγμα, της Αθήνας;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μια λύση είναι τα ποδήλατα με αναρτήσεις. Αποσβαίνουν τις κακοτεχνίες των δρόμων.

    Τώρα σε ένα γενικότερο πλαίσο αν το θέσουμε...το ζήτημα είναι και πολιτικό. Αν δημιουργηθεί μια κρίσιμη μάζα πολιτών που θέλουν να μετακινηθούν με το ποδήλατο, τότε η κατασκευή ποδηλατόδρομων, η μειώση του ΦΠΑ για τα ποδήλατα, ΄παρκινγκ ποδηλάτων στους σταθμούς των μετρό, αλλαγές στον ΚΟΚ κτλ. θα μετατραπούν σε ελκυστικές πολιτικές...

    Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή