Σάββατο 1 Μαΐου 2010

Κρυμμένες ανισότητες

Η ανισότητα δημιουργεί αίτημα για αναδιανομή, που με τη σειρά του μετουσιώνεται σε κοινωνική αναταραχή, επανάσταση και εν τέλει αναδιανομή. Οι κλασσικοί οικονομολόγοι του 18ου αιώνα είχαν διαγνώσει την σημαντικότητα της ανισότηας, για αυτό εστιάζονταν μονίμως σε ζητήματα διανομής (σε αντίθεση με την εμμονή των μεταγενέστερων με την οικονομική αποτελεσματικότητα). Που οφείλεται η ανισότητα; Κατά κύριο λόγο στην ανθρώπινη διαφορετικότητα. Κάποιοι γεννιούνται πιο ικανοί (ας ορίσουμε για χάρη της συζήτησης κάθε αρετή ως ικανότητα, για παράδειγμα η εργατικότητα ή η τόλμη είναι ικανότητες). Επειδή, η ανισότητα όταν είναι ιδιαίτερα έντονη παύει να είναι ανεκτή, οι κοινωνίες σχεδιάζουν θεσμούς με σκοπό την καταπολέμηση της. Είναι όμως εντυπωσιακό ότι σπάνια τα καταφέρνουν. Θεσμοί που σχεδιάστηκαν με σκοπό να προάγουν την ισότητα συνήθως κρύβουν ανισότητες που αρκετές φορές είναι ακόμα πιο σκληρές από αυτές τις οποίες υποτίθεται ότι καταπολεμούν. Οι κρυμμένες ανισότητες κάνουν την μάχη εναντίων των ανισοτήτων ακόμα πιο δύσκολη, ακριβώς γιατί είναι δύσκολο να ανιχνευτούν.


Αυτές τις σκέψεις έκανα, με αφορμή ένα βιογραφικό βιβλίο για τον Γκρέγκορι Πέρελμαν, τον άνθρωπο που απέδειξε την εικασία του Πουανκαρέ, ένα από τα δυσκολότερα μαθηματικά προβλήματα όλων των εποχών. Ο Πέρελμαν γεννήθηκε στην Σοβιετική Ένωση και φοίτησε στα Σοβιετικά σχολεία και πανεπιστήμια. Ένα από τα εμπόδια που συνάντησε για να εισαχθεί στο περίφημο ινστιτούτο του Στέκλοφ της Σοβιετικής Ακαδημίας των Επιστημών ήταν η Εβραϊκή καταγωγή του. Ύστερα από διαβουλεύσεις και αρκετό παρασκήνιο το θέμα λύθηκε, αλλά φανταστείτε μιλάμε για ένα από τα μεγαλύτερα μαθηματικά ταλέντα όλων των εποχών, οι υπόλοιποι ήταν απλά καταδικασμένοι. Φυσικά, τέτοιες ανισότητες ήταν διάχυτες στο σοβιετικό σύστημα. Οι κομματικοί γραφειοκράτες φρόντιζαν να εξασφαλίζουν κάθε είδους προνομιακή μεταχείριση στους εαυτούς τους και τους οικείους τους, καθώς και να περιθωριοποιούν όποιον δεν χώνευαν εξαιτίας της καταγωγής τους, της ιδεολογίας τους ή απλά για προσωπικούς λόγους. Ότι είναι λοιπόν το χρήμα στις καπιταλιστικές οικονομίες, ήταν ο νεποτισμός στα κράτη του υπαρκτού σοσιαλισμού.

Ανάλογα παραδείγματα μπορεί να ανιχνεύσει κανείς πολλά. Ας πάρουμε την τριτοβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Είναι δημόσια και δωρεάν, παρόλαυτα μελέτες έχουν δείξει ότι ένα μεγάλο μέρος των φοιτητών (ειδικά στις σχολές υψηλού κύρους) προέρχεται από την μεσαία και την πλουσιότερη τάξη. Η εξήγηση είναι διττή. Αφενός, οι φτωχότεροι αφήνουν τον σχολείο πιο νωρίς (ή επιλέγουν να μην σπουδάσουν διότι προέχει η άμεση εισαγωγή τους στην αγορά εργασίας), αφετέρου τα παιδιά των πιο ευκατάστατων οικογενειών έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα επιτυχίας στις πανελλήνιες εξετάσεις (μπορούν να πληρώνουν φροντιστήρια, να διαβάζουν σε ένα πιο άνετο περιβάλλον, οι γονείς τους δίνουν μεγαλύτερη έμφαση στη μόρφωση). Ανάλογα και στην δημόσια υγεία, όπου οι πλουσιότεροι μπορούν να εξασφαλίσουν καλύτερη περίθαλψη είτε επειδή έχουν καλύτερη ασφαλιστική κάλυψη (βλέπε, ευγενή ταμεία), είτε επειδή μπορούν να την εξαγοράσουν (φακελάκι). Στην υγεία δε, ελλοχεύει και ένας άλλος πολύ σημαντικός κίνδυνος. Να αρχίσουν οι πλουσιότεροι να υποκαθιστούν την δημόσια υγεία με ιδιωτική. Κάτι τέτοιο θα οδηγούσε στην απροθυμία χρηματοδότησης του δημόσιου συστήματος (μην ξεχνάτε ότι οι πλουσιότεροι πληρώνουν και περισσότερους φόρους). Η δημόσια υγεία θα μαράζωνε και θα κατέληγε σε ένα πολύ χαμηλής ποιότητας δημόσιο αγαθό, ενώ οι πλούσιοι θα αγόραζαν αποκλειστικά την περίθαλψη τους από τον ιδιωτικό τομέα. Ένα τελευταίο παράδειγμα είναι η στρατιωτική θητεία. Όλοι οι Έλληνες είναι υποχρεωμένοι να υπηρετήσουν στον Ελληνικό στρατό και να αντιμετωπιστούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο (εκτός από ειδικές περιπτώσεις που ορίζει ο νόμος επακριβώς την διαφορετική αντιμετώπιση, πχ. Ορφανοί, προστάτες κτλ.). Παρόλαυτα όμως όποιος θεωρεί ότι είναι δυνατόν ο Κασσιδόκωστας ή ο Ρουβάς να αντιμετωπιστούν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως ένα απλός φαντάρος είναι το λιγότερο αιθεροβάμων. Κάτι τέτοιο απλά δεν είναι ρεαλιστικό.

Αυτό που φαίνεται είναι ότι οι ανισότητες διαπερνούν τους θεσμούς. Και πώς να μην τους διαπερνούν όταν η ανισότητα πηγάζει κατά κύριο λόγο από την ανθρώπινη διαφορετικότητα. Κάποιοι γεννιούνται πιο ικανοί (ας ορίσουμε για χάρη της συζήτησης κάθε αρετή ως ικανότητα, για παράδειγμα η εργατικότητα ή η τόλμη είναι ικανότητες).Οι ικανότεροι (ή αυτοί που είχαν την τύχη να έχουν πολύ ικανούς προγόνους που τους άφησαν παρακαταθήκη την ισχύ τους) είναι σίγουρο ότι θα βρουν τρόπους να ξεγελάσουν το σύστημα και να καρπωθούν τα μεγαλύτερα οφέλη. Για αυτό λοιπόν ο Αμπράμοβιτς πρώην γραφειοκράτης και κομματικό στέλεχος επί κομμουνισμού μεταμορφώθηκε σε οικονομικό μεγιστάνα ύστερα από την έλευση του καπιταλισμού. Είναι νομίζω ένα πολύ χαρακτηριστικό παράδειγμα.

Τι σημαίνουν όμως όλα αυτά πρακτικά; Χάσαμε την μάχη ενάντια στις ανισότητες οριστικά; Αρχικά θα έλεγα ότι η επίτευξη της απόλυτης ισότητας είναι ουτοπική. Σε δεύτερο επίπεδο όμως, έχοντα ως στόχο απλά τον περιορισμό των ανισοτήτων στα όρια του εφικτού, αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να αποδεχτούμε ότι οι άνθρωποι δεν είναι ίσοι και ούτε πρόκειται να γίνουν πότε και να σχεδιάζουμε τους θεσμός έχοντας ως θεμέλιο αυτή την υπόθεση. Για αυτό, αντί να προσποιείσαι ότι όλοι οι φαντάροι είναι ίσοι, είναι καλύτερα να απαλλάξεις τον κάθε Ρουβά και Μαρτάκη από τις υποχρεώσεις του (αν δεν τον απαλλάξεις θα το κάνει μόνος του), αφού όμως πρώτα πληρώσει ένα κατάλληλο ποσό το οποίο μπορείς να αναδιανείμεις στους υπόλοιπους φαντάρους ή να το χρησιμοποιήσεις για να προσλάβεις περισσότερους επαγγελματίες οπλίτες (περιορίζοντας τις υφιστάμενες ανισότητες). Ή στην δημόσια εκπαίδευση μπορεί να εισαχθεί ένας φόρο αποφοίτων ο οποίος θα λειτουργεί σαν μια εκ των υστέρων πληρωμή διδάκτρων (αφού πρώτα ο απόφοιτος εισαχθεί επιτυχώς στην αγορά εργασίας).

3 σχόλια:

  1. πραγματικα πολυ καλο αρθρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Σύμφωνοι, η εξάλειψη των ανισοτήτων είναι ουτοπική. Για την ακρίβεια, θα μπορούσε κανείς να ισχυριστεί ότι όταν το σύστημα γίνεται αρκούντως μεγάλο τότε το ίδιο παράγει κρυμμένες ανισότητες. Όπως και να 'ναι, τις δέχομαι ως πάγια ιδιότητα της οργάνωσης.

    Χαλάρωσε και απόλαυσέ το (κι αυτό) λοιπόν. Περαιτέρω, είναι ανώφελο και, ας το παραδεχτούμε, banal να προσπαθεί κανείς να θωρακίσει το σύστημα με ένα συνονθύλευμα από κανόνες αντίστοιχους σε μέγεθος με έναν μεγάλο ελέφαντα (σημ.: ο ελέφας δεν ξεχνά επ' ουδενί :-) ). Η φυσική εξέλιξη δε είναι αντικρουόμενοι κανονισμοί και παραθυράκια. Βλέπε και μη πληρότητα του Γκέντελ (http://en.wikipedia.org/wiki/Gödel's_incompleteness_theorems) σε ελεύθερη απόδοση μετά από μεθύσι.

    Πέρα από την οικονομικο-στρεφή ανάλυση και μοντελοποίηση πάντως, θεωρώ πολύ σημαντικό κεκτημένο την εξ' ίσου πρόσβαση στους δεδομένους πόρους (υγεία, εκπαίδευση, στρατό :-P). Έχει μια μη ταξική χροιά που ενσωματώνει επαρκώς τα δημοκρατικά ιδεώδη ώστε να αισθάνονται οι νομοθέτες καλύτερα για τους εαυτούς τους. Έχει δε καμιά φορά και το προφανές side-effect της κατά λάθος, ομολογουμένως, ανάμιξης των κλάσεων ή τουλάχιστον της προσδοκίας εις το όνειρον.

    Κι αν σου κάτσει; :-)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. χαιρε Κώστα!

    "την εξ' ίσου πρόσβαση στους δεδομένους πόρους (υγεία, εκπαίδευση, στρατό :-P)."

    εδώ ίσως έχουμε να κάνουμε με ένα taboo. Σαν τη μονογαμία ένα πράγμα...ενώ όλοι απατούν την γυναίκα τους ή τουλάχιστον επιθυμούν να το κάνουν (ασχέτως αν το υλοποιούν) αρέσκονται να τοποθετούν τη μονογαμία στο πάνθεον των αρετών.

    Εμένα μου φαίνεται λίγο δύσκολο να πιστέψω ότι ο νομοθέτης είναι τόσο αφελής έτσι ώστε να προσδοκά ότι λόγου χάρη όλοι οι φαντάροι θα έχουν την ίδια αντιμετώπιση. Δεν θα έχουν και το ξέρει, αρέσκεται να το υποθέτει όμως ίσως για να νιώθει καλύτερα όπως γράφεις!

    Τα ίδια και στην δημόσια εκπαίδευση. Άντε εσύ τώρα να προτείνεις φόρους αποφοίτων...θα σε πάρουν με τις πέτρες! Κι όμως θα αυξήσει την προοδευτικότητα του συστήματος (ως προοδευτικότητα ορίζω το αναδιανεμητικό στοιχείο του συστήματος). Γιατί να μην πληρώσει ο απόφοιτος της ιατρικής το κόστος των σπουδών του όταν με το καλό γίνει μεγαλογιατρός; (Οσονούπω έρχεται και paper πάνω σε αυτό το θέμα!).

    ΑπάντησηΔιαγραφή